Monetyzacja – czym jest i jak na niej zarabiać?
Każda firma, nawet ta najmniejsza, posiada dane o swoich klientach. Często baza informacji obejmuje adres email, którego podanie konieczne jest np. podczas rejestracji na portalu lub w trakcie procesu zakupowego.
Adres pozyskany przez formularz zapisu, może być wykorzystany w email marketingu firmy do dalszej komunikacji i budowania lojalności klienta.
Przy spełnieniu kilku warunków, możne być także włączony do działań związanych z monetyzacją bazy danych. Działanie to jest popularnym sposobem zwiększania zysków. Z naszego artykułu dowiesz się, na czym polega i ile można zarobić na monetyzacji baz danych.
Czym jest monetyzacja?
W skrócie można powiedzieć, że jest to przekształcanie posiadanych aktywów w dodatkowe źródło dochodów. W ramach usług związanych z monetyzacją, oferujemy bazy adresowe reklamodawcom. W praktyce oznacza to, że adresaci z baz, które powierzono nam do monetyzacji otrzymują dzięki naszej pracy, wyselekcjonowaną komunikację email marketingową od domów mediowych, agencji marketingowych i bezpośrednio od firm, z którymi współpracujemy.
Jakie bazy danych można podać monetyzacji?
Chcąc zarabiać na swoich bazach danych, należy już na początku zbierania danych podjąć działania, które w przyszłości pozwolą ją spieniężać. Istotnym punktem jest opracowanie regulaminu i polityki prywatności portalu, bloga, serwisu www czy forum. Dokumenty te, powinny być przygotowane i wdrożone zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych. Akceptując je, użytkownik będzie wyrażał zgody: na zbieranie i przetwarzanie danych oraz na przesyłanie na wskazane konto email wiadomości informacyjnych, reklamowych, wysyłanych przez Ciebie w imieniu własnym lub podmiotów trzecich. Dokładne informacje o tym, na co i w jaki sposób użytkownik ma się zgodzić, można odnaleźć w Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku.
Baza danych osobowych powinna być zarejestrowana w GIODO i uzyskać odpowiedni wpis w rejestrze zbiorów danych osobowych.
Monetyzacja baz danych – jak zacząć?
Ze względu na różnorodność zagadnień związanych z monetyzacją, jej prowadzenie warto powierzyć firmie z doświadczeniem w tego rodzaju działaniach. Jest to optymalne i komfortowe dla posiadacza, czyli administratora, bazy. Nie wymaga od niego inwestycji finansowych, konieczności specjalizowania się w złożonej tematyce, samodzielnego zdobywania reklamodawców oraz poświęcenia dodatkowego czasu.
Jak przebiega monetyzacja baz mailingowych?
Jeżeli masz bazę, którą chcesz monetyzować, wystarczy że zgłosisz się do firmy, która zajmuje się kompleksową obsługą i opieką nad zbiorami danych. Bliższe poznanie specyfiki bazy adresowej oraz wolumenu aktywnych adresatów pozwoli na ocenę jej potencjału reklamowego i da obraz potencjalnych zysków. Po przyjęciu warunków współpracy, podpisaniu umowy i przekazaniu bazy do działań rozpocznie się proces jej przygotowania a następnie – docelowej monetyzacji.
Profesjonalna firma zajmująca się obsługą monetyzacji będzie dbać, aby do adresatów email były przesyłane oferty o treściach zbieżnych z ich zainteresowaniami. Mailingi powinny być sprofilowane według zachowań i preferencji, aby osiągać oczekiwane wyniki w prowadzonych kampaniach.
Warto zaznaczyć, że cała strona techniczna, zabezpieczenie danych osobowych, planowanie, optymalizacja, wysyłka i analityka leży po stronie firmy monetyzującej. Ty tylko dostarczasz bazę. Po zrealizowaniu kampanii mailingowych, firma, której powierzyłeś bazę, będzie się dzielić wypracowanym zyskiem.
Efektywna monetyzacja
Podstawą dla efektywnych działań jest odpowiednio liczna baza adresów zbieranych zgodnie z wymogami
prawnymi i dobrymi praktykami. Alternatywą dla baz obejmujących setki tysięcy czy miliony emaili są bazy mniejsze, ale o specjalistycznym charakterze wynikającym z zainteresowań adresatów. Przykładem może być baza osób zainteresowanych tematyką motoryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem posiadaczy motocykli. Baza taka nie będzie liczona w milionach adresów, a wielu potencjalnych reklamodawców będzie chętnych, aby przedstawić swoje produkty i usługi tym właśnie miłośnikom motorów.
Pomocne są dodatkowe informacje jakie posiadamy o adresatach, takie jak imię, miejsce zamieszkania czy te, wskazujące na obszary zainteresowań odbiorców. Pozwala to dokładne dopasowanie kampanii do preferencji, co wpływa na wyższy współczynnik otwarć wiadomości, a w efekcie przekłada się na większy zysk.
Obsługa monetyzacji baz mailingowych
Prawidłowo budowana baza wymaga odpowiedniego zarządzania – pogłębionej analizy i segmentowania odbiorców zgodnie z profilem ich zainteresowań. Profesjonalne kategoryzowanie danych sprawia, że mogą być one efektywnie wykorzystane przy dopasowywaniu komunikacji reklamowej.
Niemiernie ważne jest również zapewnienie odpowiedniej regularności i wysokiej jakości komunikatów wysyłanych do adresatów przy czym przydaje się przede wszystkim wiedza i doświadczenie. Warto pamiętać, że marki takie jak Email Partners specjalizują się w tym obszarze działań i posiadają bogate doświadczenie mogąc zapewnić adresatom atrakcyjny i zróżnicowany przekaz reklamowy.
Ile można zarobić na monetyzacji baz danych?
Prowadzenie efektywnej monetyzacji wymaga specjalistycznej wiedzy i zaplecza technicznego – to wszystko znajdziesz w ofercie Email Partners. Zyski jakie możesz osiągnąć z monetyzacji zależą od wielu składowych i sięgają zwykle od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Z uwagi na mnogość czynników, prowadzenie monetyzacji baz jest zwykle kwestią indywidualnych warunków współpracy i wycen pozwalających założyć określone przychody płynące z tej działalności. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, ile możesz zarobić na swojej bazie adresowej – skontaktuj się z nami.
13 czerwca 2017