Czy to jeszcze język polski? Najważniejsze pojęcia email marketingu
Rozmowa o email marketingu przypomina niekiedy wymianę argumentów między pracownikami korporacji. Niemal każde wypowiadane zdanie zawiera jakieś obcobrzmiące zwroty lub zapożyczenia. Jeśli tylko dyskusja toczy się na podobnym poziomie znajomości tematu, to nie ma w niej nic niezwykłego. Stosowanie określonych, obcych językowo zwrotów ma przecież swoje uzasadnienie i liczne grono zwolenników.
Co jednak jeśli ktoś dopiero zaczyna swoja przygodę z email marketingiem? Wtedy obowiązkowo powinien sięgnąć do naszego słowniczka pojęć. Sprawdźcie, jak rozmawiać z email markekterem.
Obecnie używanie zwrotów, wpisujących się w żargon branżowy jest zupełnie naturalne. Zapewnia to przede wszystkim szybką i skuteczną wymianę informacji pomiędzy pracownikami agencji, czy też na linii kontaktu z Klientem. Warto pokusić się jednak o refleksję nad stosowaniem i przywiązaniem do określonej terminologii -zawsze i wszędzie. W nadmiarze wszystko może prowadzić do niekorzystnych skutków, a zatem posługiwanie się żargonem branżowym może być też zupełnie niezrozumiałe dla osoby “z zewnątrz”.
Istotne jest, aby nasz rozmówca – myślę tu przede wszystkim o Kliencie, miał komfort, że rozumie przekaz zgodnie z naszą intencją. Tylko kiedy obie strony właściwie się rozumieją możemy mówić o pełnej, efektywnej komunikacji.
Nie jest tajemnicą, że email marketing jest kopalną różnorodnych zwrotów anglojęzycznych. Wiele z nich nie doczekało się jednak swoich tłumaczeń na język polski, bądź nie weszły one do codziennego użycia. Część z nich stosowana jest z kolei wymiennie, w zależności od danej organizacji i przyjętej w niej nomenklatury.
Liczne określenia mają też swoje polskie odpowiedniki, używane rzadko mogą być rozumiane bardziej lub mniej, na zasadzie skojarzeń. Przyjrzyjmy się kilkunastu najpopularniejszym pojęciom w email marketingu.
Kreacja/szablon/newsletter
Te trzy słowa odnoszą się do strony wizualnej Twojej komunikacji email z Odbiorcami. Jeśli szablony tworzone są zgodnie z trendami, są spójne z komunikacją marki; oparte o dobry pomysł i właściwie kodowane – możesz zachwycić nimi Subskrybentów, zdobywać zamówienia i nowych Klientów. Dobry szablon wymaga kreatywnego pomysłu i możliwości jego kodowania w HTML wg określonych standardów. Jeśli nie masz “po swojej stronie” grafika i kodera skorzystaj z pomocy firm, które specjalizują się w tworzeniu kreacji. Mogą one pracować na dostarczonych przez Ciebie wskazówkach i materiałach. Jeśli nie masz czasu zajmować się kreacjami, zupełnie od podstaw przygotowują dla Ciebie propozycję.
Pamiętaj, że już ponad 70 % użytkowników smartfonów używa Ich do sprawdzania poczty, zatem planując komunikację weź pod uwagę to, aby Twoja wiadomość dostosowywała się i poprawnie wyświetlała na urządzeniach mobilnych.
Email responsywny
Terminem tym określamy takie kreacje, które automatycznie dostosowują swój wygląd do rozmiarów różnych urządzeń wykorzystywanych do sprawdzania poczty elektronicznej – ekranów komputerów, tabletów, urządzeń mobilnych.
ALT/Alty
Jako użytkownik poczty elektronicznej zauważyłeś, że niektóre programy pocztowe automatycznie blokują grafiki przez co wiadomość początkowo nie prezentuje się w pełnej krasie. W zamian za kolorowe, atrakcyjne zdjęcia dostajemy bloki graficzne i dzieje się tak, aż do czasu pobrania obrazów. Alty, czyli teksty alternatywne to komunikaty, jakie możesz umieścić właśnie w tych blokach. Dzięki krótkim komunikatom, możesz oddziaływać na Odbiorców i skłaniać ich do pobrania obrazów.
Preheader
To tekst, który możesz przeczytać tuż po temacie wiadomości, kiedy otwierasz swoją skrzynkę pocztową (kojarzyć go będą zwłaszcza użytkownicy Gmail). Preheader często przyjmuje formę krótkiego komunikatu: “jeśli wiadomość nie wyświetla się poprawnie otwórz ją w przeglądarce”. A szkoda, bo również ten element może być kreatywnie zagospodarowany, a nawet personalizowany. Można go wykorzystać jako zapowiedź tego, co znajduje się w dalszej części wiadomości. Kreatywny tekst w prehederze może znacząco wpływać na ilość otwarć kampanii.
Link wypisu
Zwany też niekiedy linkiem rezygnacji. Pozwala Odbiorcy na wycofanie zgody na otrzymywanie Twojego newslettera poprzez kliknięcie w odpowiednią część wiadomości. Link wypisu umieszczany jest zwykle jako jeden z ostatnich widocznych elementów mailingu, na samym jego dole.
Dlaczego warto go dodawać? Odbiorcy lubią czuć, że są traktowani z troską i z szacunkiem. Mimo starań, zdarza się jednak, że niektórzy spośród Nich decydują, że nie chcą otrzymywać więcej wiadomości od Ciebie. Te sytuacje pokazują, że więź z marką nie jest czymś, co buduje się “na zawsze”. Dlatego nie zatrzymuj zniechęconych na siłę. Ukrywanie linku rezygnacji, może skończyć się to kliknięciem w opcję: “oznacz jako spam” co negatywnie odbije się na reputacji Twoich wysyłek.
Stopka
Znajdziesz ją na końcu większości wiadomości. Zawiera dane umożliwiające identyfikację podmiotu, od którego otrzymałeś ofertę. Jeśli jej nie widać, to sygnał ostrzegawczy, że marketer zapomniał o czymś ważnym. Niestety, może zdarzyć się również, że mailing jaki otrzymałeś z rozmysłem nie trzyma standardów i nie pozwala Odbiorcy zidentyfikować nadawcy wiadomości. To niebezpieczna sytuacja. Nie chcesz uchodzić za spamera – graj z Subskrybentami w otwarte karty.
CTA/Call to action
To element wiadomości wzywający Odbiorcę do konkretnego działania. Rozmawiając o email marketingu najczęściej usłyszysz określenie “call to action”, lub “button CTA”. Dobrze skrojony CTA zawiera konkretny komunikat: “kup”, “zobacz”, “przeczytaj” itd. Czasem wykorzystuje się również elementy graficzne, które mają przyciągnąć uwagę. Żelazna zasada: musi być widoczny i jednoznaczny w swoim przekazie, ale nadal zdarzają się przypadki, w których zapomina się o jego dodaniu.
Autoresponder
W email marketingu terminem tym określa się funkcję automatyzacji działań. Jest to wiadomość wysyłana automatycznie po wykonaniu przez Odbiorcę określonego działania, np: otwarciu wiadomości, zapisaniu się do bazy, kliknięciu w link kierujący do strony itd. Zaplanowanie tzw: “ścieżek autoresponderów” czyli ich treści, kolejności wyzwalania w systemie mailingowym, stanowią elementy strategii email marketingowej.
Kampania mailingowa/wysyłka mailingowa/mailing
To rodzaj email marketingu, w którym wiadomości wysyłane są do tzw. bazy zewnętrznej w formie, która ma wywołać określone działanie – np. zakup konkretnego towaru w ramach promocji.
Odbiorcy w bazie zewnętrznej wyrazili wymagane prawnie zgody na otrzymywanie treści o charakterze handlowym dzięki czemu firmy mogą kierować do nich komunikację marketingową oferując swoje produkty, zwykle na atrakcyjnych warunkach. Najczęściej kampanie mailingowe są wysyłane pojedynczo.
Rozliczenia za wysyłkę mailingową
W przypadku rozliczeń za prowadzony mailing mamy do czynienia z kilkoma modelami. Wśród nich najbardziej popularne to: CPM, CPC,. CPM cost per mille), to koszt dotarcia do 1000 Odbiorców mailingu.
CPC (cost per click) uwzględnia płatność wyłącznie za kliknięcie w mailing. W tym rodzaju rozliczeń nie brana jest pod uwagę ilość wyświetleń maili.
Baza mailingowa, lista subskrybcyjna, lista odbiorców, baza adresów, czy też baza danych (o Odbiorcach email)
To pojęcia często stosowane wymiennie. W istocie oznaczają to samo – adresy email, które zgromadziłeś lub chcesz gromadzić z myślą o swojej komunikacji email marketingowej.
Segmentacja bazy emailingowej
To sposób zarządzania listami subskrybentów w posiadanej bazie adresowej. W praktyce polega na grupowaniu (targetowaniu) Odbiorców w zależności od posiadanych o Nich danych. Aby móc przeprowadzić segmentację należy przeanalizować informacje o dotychczas prowadzonych działaniach. Najczęściej przyjmuje się podziały targetowania na deklaratywne, behawioralne (tu spotkasz się z terminem segmentacji behawioralnej), historii zakupowej itd. W zależności od przyjętego kryterium i celu jakich chcesz osiągnąć możesz tworzyć grupy, zapamiętywać je w narzędziu w jakim realizujesz kampanie i odpowiednio obserwować pod kątem działań email marketingowych.
Higiena bazy email marketingowej
Aktualne dane w bazie adresowej przesądzają o jej jakości i są podstawą skutecznego email marketingu. Higiena bazy to termin, który opisuje całość działań mających zapewnić stan, w którym w Twojej bazie znajdują się jedynie poprawne adresy email, zebrane w sposób zgodny z prawem. Dobór odpowiedniego, profesjonalnego narzędzia, posiadane doświadczenie i właściwe zabezpieczenie danych są niezbędne dla osiągnięcia wysokiej higieny bazy.
Monetyzacja
Popularny proces zarządzania bazą danych (bazą adresów email) mający na celu zarabianie na wysyłkach komercyjnych do zgromadzonych w niej Adresatów. Jak przebiega w praktyce? Jeśli zgromadziłeś bazę adresów email, na podstawie umowy, przekazujesz jej kopię podmiotowi, który jest wyspecjalizowany w prowadzeniu monetyzacji.
Profesjonalne firmy zajmujące się kompleksową monetyzacją współpracują z szeroką siecią reklamodawców, na zlecenie których zrealizują wysyłki do bazy. To bardzo wygodna forma, bo nie wymaga podejmowania żadnych dodatkowych działań z Twojej strony. Po prostu udostępniasz bazę i zarabiasz. Cały proces sprzedażowy reklam, dobór treści i ich dopasowanie do zainteresowań Odbiorców, obsługa, higiena bazy, wyszukiwanie reklamodawców oraz raportowanie pozostają w gestii specjalistów.
W monetyzacji warunki finansowe są bardzo istotne, ale zwróć również uwagę na doświadczenie firmy i wybierz tę z doświadczeniem, dla której ważna jest również dbałość o kwestie prawne i która stosuje wysoki poziom zabezpieczeń. Bezpieczeństwo Twojej bazy powinno być priorytetem.
Jesteś zainteresowany taką formą współpracy? Zgłoś się do nas i zarabiaj na monetyzacji.
OR / Open rate / Współczynniki otwarć
Wskaźnik procentowy, który pokazuje stosunek wiadomości otwartych do ilości wysłanych.
CTR / Click trough rate / Współczynniki klikalności
Stosunek liczby kliknięć do liczby wysłanych maili. Wskazuje ile osób kliknęło w przesłany komunikat.
Wiedza dotycząca poszczególnych pojęć przychodzi wraz z zagłębianiem się w tematykę email marketingu. Z czasem ich używanie i zrozumienie staje się zupełnie płynne i naturalne.
Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy, kto chce prowadzić skuteczne działania email marketingowe musi biegle orientować się we wszystkich niuansach językowych. Warto rozważyć alternatywę dla samodzielnego zdobywania “doktoratu z email marketingu”. Aby stać się specjalistą, być na bieżąco z trendami, niezbędny jest czas i zaangażowanie. Udział w szkoleniach i konferencjach to również koszty, które nie zawsze możemy lub chcemy ponosić. Bardzo pomocne może być wsparcie oferowane przez dedykowane agencje. Praktyków skupiających swoje działania w obszarze marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem komunikacji email.
10 maja 2017