Plan komunikacji w email marketingu. Czy jest Ci potrzebny i po co?
Blogi o e-marketingu pełne są artykułów na temat zasad skutecznej komunikacji elektronicznej. Co rusz można natknąć się na tekst mówiący o tym jak stosować innowacyjne rozwiązania oraz jakie trendy wdrażać. Jednak w pogoni za nowinkami często zapomina się o podstawach, które są niezwykle ważne w działaniach reklamowych, również i w email marketingu. Jedną z takich podstaw jest plan komunikacji. Dziś odpowiemy na pytanie, czym on jest i czy jest on potrzebny do prowadzenia skutecznego email marketingu.
ABC strategii email marketingowej
Opracowując plan komunikacji email marketingowej, pod uwagę należy wziąć kilka aspektów, takich jak cele, które chce się realizować, grupę docelową, do której kieruje się komunikaty, wykorzystywane bazy mailingowe, automatyzację działań, wytyczne dotyczące kampanii wysyłkowych oraz wybór systemu do wysyłki.
Każdy z wymienionych aspektów pokrótce omówimy poniżej – jeżeli masz trudność z samodzielnym opracowaniem strategii email marketingowej, skontaktuj się z naszymi specjalistami, pomogą oni w zaplanowaniu Twoich działań.
Komunikacja email marketingowa: ustalenie celów
Pierwszym, a zarazem najczęściej pomijanym krokiem w budowaniu strategii jest określenie celów, jakie chce się osiągnąć za pomocą email marketingu. Bardzo często maile wychodzą do klientów bez przemyślanego planu, są oderwane od rzeczywistych potrzeb firmy i nie wnoszą żadnej wartości dodanej. Dodatkowo często patrzy się na na komunikację bez perspektywy czasowej, traktując ją jako działanie „eventowe”.
Warto więc przed stworzeniem planu komunikacji ustalić, jaki ma być efekt wysyłek. Do najczęstszych celów komunikacji email marketingowej należy:
– kierowanie ruchu (czyli jak największej liczby odbiorców) na stronę docelową;
– generowanie zapytań;
– generowanie sprzedaży bezpośredniej,
– budowanie wizerunku,
– zwiększenie lojalności,
– edukacja,
– prowadzenie badań marketingowych,
– obsługa posprzedażowa.
Komunikacja email marketingowa: dobór grupy docelowej
Nawet najlepiej ustalony cel nie będzie zrealizowany, jeżeli skierujesz komunikat do niewłaściwych odbiorców. W związku z tym kolejnym bardzo ważnym krokiem jest określenie, jaka grupa osób będzie zainteresowane Twoimi produktami/usługami. Najprościej zrobić to np. poprzez profilowanie swoich najlepszych klientów lub całej grupy klientów. Badania można przeprowadzić samemu lub zlecić je agencji marketingowej. Mimo, że koszt takich działań nie jest najtańszy i wymaga czasu, to warto to zrobić. Dzięki temu wydane pieniądze oraz czas poświęcony na przygotowanie mailingów będzie wykorzystany efektywnie.
Oprócz ustalenia grupy docelowej dobrze jest również określić, jakie są rzeczywiste oczekiwania klientów względem produktu. Pamiętaj, że nie wszystkie osoby poszukują najtańszej usługi/produktu lub tej najwyższej jakości. Oczekiwania poszczególnych grup mogą znacznie od siebie odbiegać. Warto dowiedzieć się więc na jaki aspekt najczęściej zwracają uwagę Twoi klienci, czy jest to np. cena, jakość produktu, szybkość dostawy, obsługa, możliwość zwrotu produktu itd. W swojej komunikacji należy oczywiście postawić na tę cechę, która jest dla nich najważniejsza. Dzięki temu nie stracisz potencjalnych zainteresowanych z powodu odwoływania się do zalet i korzyści mało dla nich istotnych. Pamiętaj, że to, iż jakaś cecha wydaje Ci się ważna nie oznacza, że tak samo postrzegają ją inni. Ustalenie głównego elementu przekazu powinno się opierać na badaniach i analizach, a nie na, kolokwialnie mówiąc, „wydaje mi się”.
Komunikacja email marketingowa: bazy mailingowe
To, że określiłeś swoją grupę docelową rodzi kolejne pytanie: czy posiadasz dostęp do adresów e-mail jej przedstawicieli? Jeśli nie masz jeszcze własnej bazy, możesz skorzystać z kilku możliwości. Pierwszą z nich jest samodzielne budowanie bazy mailingowej. Musisz jednak pamiętać, że jest to proces długotrwały i wymagający zaangażowania proporcjonalnego do oczekiwań. Dodatkowo zwykle wymaga również odpowiedniego nakładu środków finansowych. Alternatywą jest skorzystanie z zewnętrznej bazy mailingowej. Jeżeli zdecydujesz się na to rozwiązanie, pamiętaj aby wybierać oferty ze sprawdzonego źródła od dostawcy usług z renomą na rynku i doświadczeniem w sprawnej komunikacji z klientami.
Komunikacja email marketingowa: automatyzacja email marketingu
Strategia email marketingowa może obejmować również działania zautomatyzowane. Przykładem mogą być autorespondery lub maile transakcyjne, które sprawdzają się jako komunikaty posprzedażowe. Autorespondery można wykorzystać również do edukowania i zachęcania do zakupu w oparciu o tzw. lead nurturing. Automatyzacja email marketingu pozwala na obniżenie kosztów obsługi oraz budowanie lojalności klientów. Dlatego ten element działań jest podstawą strategii długotrwałej komunikacji do własnej listy adresowej.
Komunikacja email marketingowa: wytyczne dotyczące kampanii wysyłkowych
Tworząc plan email marketingu, koniecznie musisz również zawrzeć w nim wytyczne dotyczące tego jak będzie wyglądał cały proces komunikacji. W tym celu ważne jest ustalenie: częstotliwości wysyłki maili sprzedażowych, preferowanych terminów z kalendarza, które będą dobrą podstawą do nawiązania relacji, szablonów wiadomości, sposobu zwracania się odbiorców, zestawu cech, korzyści, wartości, do których będą odwoływać się maile.
Komunikacja email marketingowa: wybór systemu wysyłkowego
Plan komunikacji email marketingowej powinien także przewidywać narzędzia, które będą wykorzystywane do rozsyłania wiadomości. Na rynku aktualnie funkcjonuje wiele systemów do mass mailingu. Można wybierać wśród krajowych i zagranicznych propozycji, które często na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie. Przed wdrożeniem odpowiedniego systemu dobrze jest założyć na kilku wybranych darmowe konta i przetestować jak one działają. Profesjonalny system do masowych wysyłek powinien oferować szerokie możliwości targetowania i personalizacji maili, pozwalać zarządzać i filtrować listy adresowe, wysłać automatyczne wiadomości, śledzić wskaźniki i generować raporty, pozwalać na eksport bazy, planować wysyłki w czasie oraz budować listy w oparciu o wykorzystywanie metody double opt-in. Jeśli nie masz na to czasu, lub nie czujesz się pewnie na tym polu, możesz skorzystać z usług specjalistów, którzy pomogą Ci dobrać narzędzie optymalnie dopasowane do potrzeb lub zajmą się kompleksowo zarządzaniem email marketingiem Twojej firmy.
Strategia e-mail marketingowa – po co ją tworzyć?
Dobre efekty email marketikngu nigdy nie są kwestią przypadku. Każde podejmowane przez firmę działania marketingowe powinno mieć zdefiniowany cel. Nie inaczej jest z wysyłanymi autoresponderami, mailingami i newsletterami. Aby osiągać najlepsze rezultaty, konieczne jest prawidłowe zaplanowanie swoich działań. Ustalenie celu i etapów oraz przygotowanie kompleksowej strategii prowadzącej do ich realizacji sprawi, że Twoja komunikacja będzie bardziej efektywna i sprawniejsza.
23 maja 2017